چکیده:
طراحی سالن تاتر مستلزم درک روابط پیچیدهای است که می توان آن را با برسی
تاریخ ۲۵۰۰ ساله پیشرفت تاتر به دست آورردگرایش های ساخت و ساز سالن تاتر
در شرایط جاری حفظ و احیا و مدرن کردن تاتر های پیشین قرن نوزدهم و اواسط
قرن بیستم ساختمانهای جدید با مشخصه های فضای باز (آزمایشی) و بعد تبدیل
آنها به فضای پیشرفته تر نمایش درهر کجا که مکان رویارویی بازیگر و تماشاگر
باشد به وقوع میپیوندد.
خواه این مکان میدانی در شهر باشد یا خیابان یا سکویی در بازار و یا
قهوهخانه. اما تئاتر بدون معماری معنا ندارد، تئاتر چه به شکل نمایش و
اجرا باشد و چه به صورت جشن و مراسم،ماهیتا نباید چنان با طبیعت خود یکی
شود که قابل تشخیص نباشد.
زیرا در این صورت نمایشی در کار نخواهد بود. چون بنیان تئاتر بر آگاهی
دوسویه بازیگران و تماشاگران از وجود یکدیگر است؛ باید از جهان اطرافش
متمایز باشد همانگونه که نمایش و واقعیت با هم تباین دارند. آشکارترین
نشانه تئاتر همانا صحنه است که معماری آن در طول تاریخ دستخوش دگرگونیهای
فراوان گشته، اما همیشه مکانی کاملا مشخص و متمایز ازمحیط پیرامون بوده
است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول : اهداف و مبانی طرح ( رویکرد )
1-1) اهداف طرح
1-2) واژه فرهنگ
1-3) تعریف فرهنگ
1-4) تمدن
1-5) رابطه فرهنگ و تمدن
1-6) مفهوم تفریح
1-7) خاستگاه نمایش.
1-8) تئاترمدرن ومعماری تحول یافته ازآن
1-9) سیرتحولی نمایش وتالارهای نمایش درایران
منابع فصل
فصل دوم: اقلیم
2-1) جغرافیای طبیعی تهران
2-1-1) شناخت شهر تهران
2-1-2) تهران استان ناهمواری ها
2-1-3) زمین لرزه
2-1-4) رودهای استان تهران
2-1-5) پوشش گیاهی
2-1-6) خصوصیات اقلیمی استان تهران
2-1-7) مشخصات جغرافیایی استان تهران
2-2-2) بررسی حرارتی تهران
2-2-3) باد و گلباد
2-2-4) بارش
منابع فصل
فصل سوم:مبانی نظری
3-1) شناخت موضوع
3-1-1) تئاتر به عنوان هنر
3-1-2) کارکرد های هنر
3-1-3) خاستگاههای تئاتر
3-2) تاریخ نمایش
3-2-1)تاریخ هنر های نمایشی در جهان
3 _ 2 _ 1 _ 1 ) تئاتر یونان و روم باستان قبل مسیحت
3 _ 2 _ 1 _ 2 ) نمایش در قرون وسطی
3 _ 2 _ 1 _ 3 ) رنسانس و هنر های نمایشی
3-2-1-4) انقلاب صنعتی و عصر جدید در اروپا و آمریکا
3-2-1-5) تاریخ هنر های نمایشی در ایران
منابع فصل
فصل پنجم: نمونه موردی
5-1) بررسی نمونه های داخلی
5-1-1) تالار وحدت تهران
5-1-2) تاتر شهر
5-2)بررسی نمونه خارجی
5-2-1)parco della musica
5-2-2)oslo opera house
5-2-3)la philharmonie luxembourg
5-2-4)Kodak theatre
منابع فصل
فصل چهارم :ضوابط واستاندارد هاو فضاهای مورد نیاز
4-1) ورودی
4-2) آمفی تئاتر
4-3) کتابخانه
4-4) بخش اداری
4-5) آموزشی
4-5) پارکینگ
4-6) تاسیسات
4-7) برنامه عملکردی وفیزیکی
4-8) عرصه بندی کل مجموعه
4-8-1) عرصه اداری
4-8-2)عرصه آموزشی
4-8-3) عرصه خدمات رفاهی وعمومی
4-8-4) رستوران
4-8-5) مسیرهای پیاده
4-8-6)خصوصیات کلی جوانان ونوجوانان
4-8-7) مفاهیم اجتماعی (قراردادهاوهنجارها
4-8-8) مفاهیم اولیه
4-8-9) فضا
4-8-10)کتابخانه وقرائتخانه
4-8-11)کلیات واصول اولیه
4-8-12) ظرفیت کتابخانه
4-8-13) تنوع و وسعت مجموعه کتب ومنابع
4-8-14) مرکزخدمات اداری- فنیوپشتیبانی
4-8-15) بخش خدمات فنی
4-8-16) فضاهای موردنیاز
4-8-17) برنامه فیزیکی خانه تئاتر بر اساس متراژ
4-9) مقررات وآیین نامه ها
4-9-1) برنامه ریزی کلی
4-9-2) استاندارد ورودیها – خروجیها
4-9-3) استانداردهای صندلیها
4-9-4) ابعاد کمینه برای صندلیها
4-9-5) جایگاه نشستن
4-9-6) ساختار و اصول فیزیکی
4-9-7)ضوابط گنجایشی سالنهای تئاتر
4-10) اندازه تئاتر
4-11)عرصه فرهنگی ( استانداردها – جزء فضاها
4-12) آمفی تئاتر ( استانداردها
منابع فصل
فصل ششم : روند طراحی